Tips voor volwassenen

Herken de verschijnselen

Probeer de verschijnselen van ADHD te leren herkennen. Als je een beeld krijgt welk effect ADHD op je leven heeft, kan je er ook grip op proberen te krijgen. Je zult zien dat je minder teleurgesteld raakt in de dingen die voor jou minder goed uitpakken, omdat je nu begrijpt waar het vandaan komt. En dat het geen kwestie is van falen, maar meer van een vorm vinden waarin het wellicht beter voor jou werkt.

Zie ook de voordelen

Probeer inzicht te krijgen in wat door de ADHD minder goed gaat, maar focus je ook vooral op de voordelen die ADHD met zich meebrengt, zoals creativiteit, sociaal handig zijn, snel kunnen schakelen. Als ADHD’er kun je heel veel heel goed. Wees daar trots op.

Bouw rust in je omgeving

Bedenk dat je sterk de neiging hebt om uw aandacht te verliezen; probeer je werkplek of studeerkamer daarom zo in te richten dat je niet snel wordt afgeleid.

Praat erover

Praat met de belangrijkste mensen in je omgeving over je stoornis, zodat zij je begrijpen en kunnen steunen.

Structuur

Zorg voor een duidelijke structuur in je dagindeling. Probeer met kleine stapjes tegelijk en bijvoorbeeld met behulp van je agenda in je telefoon regelmatig te creëren. Leg de lat niet te hoog; kleine afspraken met jezelf kunnen al voor veel rust en overzicht zorgen.

Wees niet bang om hulp te vragen

Zoek zo nodig professionele hulp of begeleiding voor het op orde brengen of houden van je leven. Er zijn tegenwoordig genoeg mensen en instanties gespecialiseerd in ADHD die je handvatten kunnen geven of evt. kunnen begeleiden in het gebruik van medicatie.

Deze website maakt gebruik van cookies. Door op akkoord te klikken accepteert u deze cookies. Meer informatie.

De cookie-instellingen op deze website zijn ingesteld op 'toestaan cookies "om u de beste surfervaring mogelijk. Als u doorgaat met deze website te gebruiken zonder het wijzigen van uw cookie-instellingen of u klikt op "Accepteren" hieronder dan bent u akkoord met deze instellingen.

Sluiten