Wat kunnen we leren van Biatlon als het gaat om werken in een stressvolle situatie?

9 alledaagse tips om stres tegen te gaan!
22 februari 2018
Toon alles

Wat kunnen we leren van Biatlon als het gaat om werken in een stressvolle situatie?

De Olympische winterspelen van 2018 in Pyeongchang, Zuid-Korea, zijn in volle gang. Biatlon is al jaren lang een vast onderdeel op de spelen. Tijdens Biatlon race je zo snel mogelijk door de sneeuw op ski’s. Je stopt en schiet op een doelwit zo groot als een Oreo koekje op een afstand van bijna 50 meter. Als je mist, speel je strafschoppen totdat je weer mag racen naar de volgende reeks.

De meesten van ons zullen nooit aan biatlon doen, een unieke en stressvolle sport die zowel fysieke intensiteit als emotionele kalmte vereist. Maar dat betekent niet dat we er niet van kunnen leren. Daarom lazen we het interview van de New York Times met een Olympische biathlete over hoe ze traint voor de spelen en hoe dat een levensles kan zijn als het gaat om omgaan met stress en het direct terugroepen van intensiteit en agressie.

“Het fysieke aspect is moeilijk – je gebruikt al je  spieren en je hart pompt zo snel als het kan”, zegt Clare Egan, een 30-jarige uit Cape Elizabeth. “Maar het mentale stuk is de grootste uitdaging van biatlon.”

Egan, die deze week deelneemt aan de biatlon estafette op de Olympische Spelen van Pyeongchang in Zuid-Korea, heeft tijdens de spelen en wedstrijden veel te maken gehad met stres. Sean McCann, de sportpsycholoog van het team van de Verenigde Staten, Legt uit dat het voornamelijk om de mentale uitdaging gaat in biatlon. Wat de rest van ons van de sport kan leren? Het draait allemaal om voorbereiding, wetende dat je een stressvolle situatie binnengaat en van te voren uitzoekt hoe je ermee omgaat.

Wees dus voorbereid.

Egan begint de stres van de spelen te beheersen lang voordat ze aan een race begint. Ze skiet altijd de koers in de dagen voorafgaand aan de race, dus er zijn geen verrassingen. Ze identificeert fysieke markeringen – een boom of een vlaggenmast – die haar zullen helpen te herkennen dat ze zich in de buurt van de schietbaan bevindt. Het is een kleine maar belangrijke stap in het verminderen van de stress van de concurrentie. “Dat zal me er aan herinneren dat ik moet overschakelen van skimodus naar focusmodus”, zegt ze.

Adem langzaam uit.

Studies hebben aangetoond dat gecontroleerd ademhalen, zelfs als je niet meedoet aan de Olympische Spelen, helpt om zowel stress te verminderen en de alertheid te verhogen. McCann werkt samen met Egan en andere biatleten aan hun ademhalingstechniek om hen enigszins te kalmeren in de paar seconden dat ze moeten overschakelen van de racestand naar de focusstand. Terwijl de hartslag hoog blijft, helpt bewust ademen het hart net voldoende te vertragen om het schietgedeelte van de wedstrijd te voltooien.

“Als je ooit hebt geprobeerd om je ademhaling te remmen dan weet je hoe moeilijk het is”, zegt McCann. “Een van de manieren waarop je het ritme van je ademhaling kunt veranderen, is door de uitademing te vertragen. Het vergt enige oefening, maar als je de uitademing vertraagt, zal de inademing voor zichzelf zorgen. Het is een manier om over te gaan van een snelle in-en ademhaling tot langzamere ademhaling. ”

Wees bedachtzaam.

Volledig op de hoogte zijn van de uitdagingen om je heen is een belangrijke stap in het beheersen van elke stressvolle situatie. Ongeveer 30 seconden voordat ze de schietbaan bereikt, kijkt Egan naar de windvlaggen en denkt ze na over hoe ze zich zou kunnen aanpassen.

Mindfulness-praktijken hebben haar geleerd de afleidingen te accepteren.”Om te schieten moet je elke vorm van emotie verwijderen van wat je doet,” zegt ze. “Daar is mijn doelwit, hier is mijn trigger, dit is mijn proces, nu ga ik dat schot maken.”

Focus op de taak, niet op de resultaten.

Een van de meest kwetsbare momenten is wanneer een biathlete vier doelen heeft geraakt en op het punt staat om het laatste schot te maken. “‘Als ik hier tegenaan loop, win ik de gouden medaille’ – zodra je die gedachte hebt, zul je het zeker gaan missen, ‘zegt Egan. “Die extra duw of wens om te winnen is niet alleen niet nuttig, het is contraproductief. Je moet dat uit je hoofd zetten en je richten op je taak.

Vraag het maar aan Martin Fourcade, ‘s werelds beste biathlete, die het schot miste dat hem de gouden medaille had gegarandeerd in de laatste ronde van de schietpartij in de 15 kilometer lange massastartrace op zondag. Fourcade won naderhand alsnog met een fotofinish, maar het raken van nog een doelwit zou het winnen van de race een stuk eenvoudiger hebben gemaakt.

Egan zegt dat haar strategie is om doelgerichte gedachten te vervangen (“Ik moet dit laatste schot maken”) met cue-woorden die haar helpen zich te concentreren op de dingen die de klus zullen klaren. Woorden zoals vorm, ademhaling, trigger en follow-through. “Je moet al dat lawaai in je geest wegnemen,” zegt Egan. “Ik moet een soort proces georiënteerd woord gebruiken om goed te schieten.”

Concurreren tegen jezelf, niemand anders.

“Als je ooit in een biatlonrace bent geweest, ga je naar de laatste schietfase en er zijn zoveel mensen vermist – de druk is erop”, zegt Egan. “Zelfs de beste atleten in de wereld zijn onderhevig aan de meltdowns in de laatste fase.”

De sleutel tot succes in biathlon is het richten op je eigen proces en taken en niet worden afgeleid door de mogelijke uitkomst of hoe anderen presteren. “Ik denk dat dit een principe is dat van toepassing is op echt alles,” zegt Egan. “Ik denk dat een groot deel hiervan zich richt op wat je doet. Je moet loslaten hoe de rest het doet, en je concentreren op je eigen werk. ”

“Als je dat kunt doen,” voegt ze eraan toe, “dan behaal je een prestatie waar je trots op kunt zijn, of het nu gaat om een presentatie op het werk of een pianorecital of biathlon.”

Bron: New York Times Sport

Laat je reactie achter
Interessant? Deel het met je vrienden!

Wij maken gebruik van cookies (en daarmee vergelijkbare technieken) om het bezoek voor jou nog makkelijker te maken. Met deze cookies kunnen wij en derde partijen jouw internetgedrag binnen en buiten onze website volgen en verzamelen. Hiermee kunnen wij en derde partijen advertenties aanpassen aan jouw interesses en kun je informatie delen via social media. Door verder gebruik te maken van deze website ga je hiermee akkoord. Meer informatie.

De cookie-instellingen op deze website zijn ingesteld op 'toestaan cookies "om u de beste surfervaring mogelijk. Als u doorgaat met deze website te gebruiken zonder het wijzigen van uw cookie-instellingen of u klikt op "Accepteren" hieronder dan bent u akkoord met deze instellingen.

Sluiten