Lichamelijk en geestelijk welzijn na traumatische gebeurtenis

ptss onzichtbare ziekte
PTSS, de onzichtbare ziekte
19 februari 2017
Feiten en fabels depressie
12 mei 2017
Toon alles

Lichamelijk en geestelijk welzijn na traumatische gebeurtenis

Een traumatische gebeurtenis in je leven kan gevolgen hebben op je geestelijk en lichamelijk welzijn. Lichamelijke, psychische problemen, verwaarlozingen en mishandelingen kunnen ook tot een trauma leiden. Ondanks dat het allemaal over is, blijf je gestrest en let je alleen maar op gevaar. Dit kan leiden tot een chronische vorm van stress en dat kan lichamelijke en geestelijke klachten veroorzaken. Een posttraumatisch stress stoornis (PTSS) kan hierdoor veel invloed hebben op je dagelijkse leven.

Moe zijn, hoofdpijn, spierpijn, lage rugpijn en misselijkheid zijn ook veel voorkomende lichamelijke symptomen na een traumatische gebeurtenis. Bij medisch onderzoek vinden artsen vaak geen oorzaak voor deze klachten. Ze kijken wel naar de situatie die iemand achter de rug heeft. Artsen spreken in dit geval over lichamelijk onverklaarbare klachten. Deze klachten kunnen veel met zich meebrengen. Het lukt je bijvoorbeeld niet om je dagelijkse bezigheden op te pakken. Of geen energie om naar mensen toe te gaan. Dit leidt vaak ook tot onbegrip bij de mensen om je heen.

Bepaalde psychische stoornissen kunnen gedurende je leven ontstaan door negatieve gebeurtenissen. Bij een posttraumatisch stress stoornis is het verschil dat PTSS altijd leidt naar het trauma zelf. Het is ook kenmerkend dat mensen met PTSS  herinneringen van het trauma uit de weg gaan. Emoties zoals woede en angst worden vastgehouden in het lichaam, omdat het tonen van deze emoties de situatie zal verergeren. Op termijn ga je merken dat bij PTSS symptomen op gebied van lichaam, gedrag, emoties en psyche effect hebben op onze waarneming van welzijn en relaties.

Bekijk hier 8 tips die je kunnen helpen bij PTSS:

·       Prop gevoelens niet op, maar uit ze. Laat ook je privé-omgeving delen in je verdriet.

·       Vermijd niet om te praten over wat je hebt ervaren. Grijp elke gelegenheid aan om de gebeurtenissen met anderen de revue te laten passeren. Zoek het gezelschap van mensen waarbij je je thuis voelt of die van je houden.

·       Je kunt je gedachten ook op een rij zetten door de gebeurtenissen op te schrijven.

·       Schrijf per keer niet langer dan drie kwartier. Ga daarna iets leuks doen. Bij het meest traumatische deel: schrijf dan niet langer dan 15 minuten.

·       Stel je kwetsbaar op en wees bereid steun te aanvaarden. Verwacht niet dat herinneringen snel zullen verdwijnen, emoties zullen je nog een hele tijd vergezellen.

·       Neem voldoende de tijd om te slapen, te rusten, te denken en bij je familie of vrienden te zijn. Je hebt rust en afleiding nodig.

·       Wees duidelijk en eerlijk tegenover familie, vrienden en collega«s over je behoeften. Vertel dus wat je verlangens of wensen zijn.

·       Probeer, als de allerlaatste fase van hevige emoties voorbij is, een zo normaal mogelijk leven te leiden. Lang thuis blijven helpt je niet verder, integendeel. Probeer door te werken of het werk weer na bepaalde tijd weer te hervatten.

 

Laat je reactie achter
Interessant? Deel het met je vrienden!

Wij maken gebruik van cookies (en daarmee vergelijkbare technieken) om het bezoek voor jou nog makkelijker te maken. Met deze cookies kunnen wij en derde partijen jouw internetgedrag binnen en buiten onze website volgen en verzamelen. Hiermee kunnen wij en derde partijen advertenties aanpassen aan jouw interesses en kun je informatie delen via social media. Door verder gebruik te maken van deze website ga je hiermee akkoord. Meer informatie.

De cookie-instellingen op deze website zijn ingesteld op 'toestaan cookies "om u de beste surfervaring mogelijk. Als u doorgaat met deze website te gebruiken zonder het wijzigen van uw cookie-instellingen of u klikt op "Accepteren" hieronder dan bent u akkoord met deze instellingen.

Sluiten